Studio040|Alain Heeren

Terugkeer leerlingen smaakte ‘Frits Philips’ nog nooit zó goed

Er is niemand op het Eindhovense Frits Philips Lyceum die niet uitkijkt naar de terugkeer van de leerlingen op school. Toch is een week vóór het vermoedelijke weerzien nog niet duidelijk met welke spelregels de scholen moeten werken.

De lach is de hele dag al niet weg te slaan van het gezicht van Rob Schuurmans, rector van het Frits Philips Lyceum in Eindhoven. Hoewel nog niets officieel is en berichten over versoepelingen slechts in de pers zijn opgedoken, gaat het onder zijn personeel over haast niets anders meer, dan het naderende weerzien met de leerlingen. “We weten eigenlijk nog heel weinig, maar het is wel zo goed als zeker dat we volgende week open mogen. Maar onder welke voorwaarden en met welke spelregels, dat horen we pas later deze week. Morgen eerst via de persco van Rutte, woensdag de uitwerking daarvan door de VO-raad. Dán weten we écht pas waar we aan toe zijn.”

Opluchting
Docente Nederlands Loes Verberne is ook opgelucht. Grappend zegt ze zich ‘nog net te herinneren’ hoe haar leerlingen er ook alweer uitzien, zo lang als het geleden is, dat ze die voor het laatst zag. “Nou ja, door een klein raampje op mijn computer kon ik steeds een glimp van ze opvangen. Maar dat ik ze nu weer ga zien en kan spreken, daar kijk ik enorm naar uit. Fysiek onderwijs laat zich niet vervangen. Je kunt best een hoop online opvangen, maar het wordt nooit een groep die je voor je hebt. Met name naar dat groepsproces kijk ik erg uit.”

Ochtend- en middagsessies
Op het ‘Frits Philips’ ligt het draaiboek voor de vermoedelijke einde lockdown-variant al klaar. Schuurmans: “Ook al kennen we de kaders nog niet, het zal waarschijnlijk uitlopen op anderhalvemeter-onderwijs, waarbij we ervoor moeten zorgen dat iedereen in de klas voldoende afstand van elkaar houdt.” In de praktijk komt die opdracht er grofweg op neer dat iedere klas in twee gelijke groepen wordt verdeeld. De ene groep krijgt les op school in een coronaproof lokaal, de andere groep volgt dezelfde les thuis vanachter een laptop. Na een ochtendsessie van vier lessen à 40 minuten volgt een grote switch en mogen de thuiszitters naar school voor hun fysieke sessie, die de ochtendploeg dan gelijktijdig thuis volgt. Schuurmans: “Ideaal is het natuurlijk allemaal niet, maar het is wat het is en we moeten koesteren wat nu kan.”

Het is natuurlijk niet ideaal, maar in deze fase moeten we dit koesteren

• Rob Schuurmans, rector Frits Philips Lyceum

Modern gebouw
Volgens Schuurmans kan zijn school er nu extra profiteren dat het over een modern gebouw beschikt.”Niet alleen de luchtafhandeling is hier goed geregeld. We beschikken ook over zeven grotere lokalen en ruimtes, waar we niet hoeven te splitsen en hele klassen kunnen onderbrengen, met inachtneming van de anderhalve meter. Dat scheelt ook weer.

Maximaal open
Het belang van fysiek onderwijs en fysieke ontmoeting is al langer onderwerp van gesprek, ook op het ‘Frits Philips’. “Het is ook precies daarom dat we maximaal open willen. Die anderhalve dag per week per leerling die nu in de berichten als minimum wordt gesteld, vinden we echt te weinig. Daar staat tegenover dat de scholen nog altijd niet verlost zijn van het vervloekte online onderwijs. Docent Nederlands Loes Verberne maakt zich daar nog wel zorgen over. “De ‘thuiszitters’ kunnen straks meeluisteren naar de les, maar missen alle interactie die hier fysiek in de klas plaatsvindt. Daar liggen allerlei afhaakmomenten op de loer. Het zal nog een hele kluif worden om iedereen thuis bij de les te houden.”

Laat je reactie achter