Summa start campagne om horeca aan personeel te helpen
Met de actie 'Horeca Leeft!' wil het Summa College studenten weer enthousiast krijgen voor een opleiding tot bijvoorbeeld bediening of kok.
Docent en chefkok Armijn van Nierop begrijpt als geen ander hoe de horeca nu kampt met personeelstekorten. Van Nierop: “Vóór de coronacrisis liep het aantal leerlingen al terug. Nu veel personeel noodgedwongen een andere functie heeft moeten zoeken, zijn ze erachter gekomen dat ze ergens anders betere werktijden hebben en misschien ook wel een beter salaris.”
Werken in de horeca is een zwaar beroep. Er zijn vaak lange werkdagen en restaurants zijn vooral in de avonden en weekenden geopend. Toch vindt eigenaresse van Brasserie Bloom, Frederique Hurks, het een prachtig vak. “De voordelen van dit vak zijn dat mensen altijd blij zijn met wat je doet. Met ons team hebben we ook echt een goed plan gemaakt om onze gasten een luxe beleving te geven.“ vertelt ze met passie.
Passie moet volgens haar ook dé reden zijn om in de horeca te werken, maar ze ziet ook dat ze minder fulltime krachten kan krijgen. Hurks: “Daarom bied ik een vierdaagse werkweek aan met elk weekend één dag vrij.” Op die manier denkt ze dat een baan in haar brasserie meer mogelijkheden biedt en dat personeel er graag komt werken.
Op 7 juli is de aftrap van de campagne van Horeca Leeft! Tijdens deze bijeenkomst hoopt het Summa College leerlingen weer warm te krijgen voor een opleiding in de horeca. Omdat het zogenaamde BBL -opleidingen zijn, werken leerlingen 4 dagen in de praktijk en gaan ze 1 dag naar school. Zodra ze hun opleiding starten, kunnen ze direct aan de slag in de praktijk en snijdt het mes dus aan twee kanten.
Laat je reactie achter