'Puinhoop bij vastgoedafdeling gemeente'
Bij de vastgoedafdeling van de gemeente is het een chaos. De gemeente heeft geen overzicht hoeveel gebouwen het bezit, hoeveel ze waard zijn en hoe het staat met het onderhoud van de panden. Dat is de harde conclusie van de gemeentelijke rekenkamer, na een half jaar onderzoek.
Door het gebrek aan informatie kunnen de Eindhovense politiek en het stadsbestuur geen goede besluiten nemen. Ook gaat er volgens de rekenkamer onnodig veel belastinggeld verloren. Het gaat om miljoenen euro's. De verliezen ontstaan door onder meer achterstallige inning van gelden en enorme huurkosten voor leegstande panden.
Volgens rekenkamervoorzitter Harry Janssen merkt ook de gemiddelde Eindhovenaar de gevolgen van de puinhoop. Want als de vastgoedafdeling onnodig geld misloopt, moet de gemeente op andere plekken in de stad wel weer extra bezuinigen.
De rekenkamer acht wethouder Schreurs en de hoofden bij de vastgoedafdeling verantwoordelijk. Janssen zegt dat zij zich moeten aanrekenen dat informatie over gebouwen in de stad op 'miraculeuze wijze' verdwijnt.
De rekenkamer schrijft dat de gemeente ruim 420 gebouwen bezit. Die zijn samen zo'n 420 miljoen euro waard. Het gaat om onder meer scholen, buurthuizen, gymzalen, ambtenarenhuisvesting en huisvesting van culturele instellingen als het Parktheater, de Effenaar en het Muziekgebouw.
De rekenkamer adviseert de gemeenteraad over beleid en actuele kwesties.
Laat je reactie achter