Wikipedia

PSV ‘verkoopt’ Europa Cup I winst; strikt nieuwe sponsor

PSV stapt in NFT dat staat voor ‘non-fungible tokens’. Dat zijn kleine stukjes, onvervangbare data die flink wat geld op kunnen brengen. Daarnaast maakte de Eindhovenaren vandaag bekend een nieuwe sponsor te hebben gestrikt.

Het is een tamelijk ingewikkeld en technisch verhaal. NFT’s maken gebruik van de zogenaamde blockchain-techniek. Dat is een manier om digitale gegevens te ordenen en op te slaan. De data verwijzen naar elkaar en vormen zo een digitale ketting, waardoor hun plaats komt vast te staan. Als één stukje data zou veranderen, zou ook hetgeen die data naar verwijst veranderen. Dat is dus niet mogelijk. Behalve NFT’s werkt bijvoorbeeld ook cryptogeld, zoals Bitcoin, met de blockchaintechniek.

NFT’s zijn stukjes data die een bepaald creatief werk, zoals een muziekstuk of kunstwerk kunnen vertegenwoordigen. De digitale bestanden zelf zijn oneindig te kopiëren, maar het bewijs van eigendom kan worden vastgelegd in één bestand, en die kan verkocht worden.

'Herbeleven'
PSV verkoopt de Europa Cup I-winst en andere sportmomenten op het platform Momentible. “Sport draait om emotie, om gevoel”, zegt Commercieel Directeur Frans Janssen van PSV. “De Europa Cup I-winst in 1988 is een van onze meest bijzondere momenten. Dat moment hebben we nu om kunnen zetten in een NFT, waardoor iemand dit gevoel blijvend kan herbeleven. Deze innovatieve manier van beleving aanbieden past bij PSV, dus wie weet wat de toekomst nog brengt.”

Op de site van momentible is te zien dat de NFT een video bevat van Hans van Breukelen die de penalty van António Veloso stopt. Wie zich afvraagt waarom iemand geld zou uitgeven aan een NFT, heeft een goed punt. Een duidelijke functie heeft het fenomeen niet – behalve dat iemand zich ‘eigenaar’ kan noemen van, in dit geval, de Europa Cup I zege van PSV.

Sponsorovereenkomst
De verkoop van de Europa Cup I-winst is niet de enige commerciële stap die PSV vrijdag zette. Ook werd technologiebedrijf Simac als nieuwe sponsor binnengehaald. De partijen zette een handtekening onder een vijfjarige samenwerkingsovereenkomst. Het Veldhovense familiebedrijf gaat de ICT regelen voor PSV. Volgens het ED is met de sponsoring een bedrag van een half miljoen euro per jaar gemoeid. Eerder sloot PSV al een sponsorovereenkomst met Dela.

Laat je reactie achter