Privéjets onder vuur: forse toename aan privévluchten
Er wordt meer dan ooit gevlogen met privéjets. Milieuactivisten zijn er niet blij mee, want dat is veel vervuilender dan commerciële vluchten. Eindhoven Airport zegt echter dat de vraag naar de privévluchten weliswaar is toegenomen, maar dat het aantal vluchtbewegingen al jaren hetzelfde is.
Klimaatactivisten van de groep Extinction Rebellion protesteerden vorige week op Eindhoven Airport tegen het gebruik van privévliegtuigen. Ze knipten ze een gat in een hek om het privéjetterrein te blokkeren. "Privéjets zijn ontzettend vervuilend en we willen opnieuw een statement maken tegen deze manier van vliegen”, lieten zij weten. Deze week kwamen cijfers naar buiten van onderzoeksbureau CE Delft, dat onderzoek deed in opdracht van Greenpeace. In 2022 stegen er vanaf Nederlandse luchthavens 12.176 privévliegtuigen op. Het reizen op deze luxe manier nam vooral toe tijdens de coronapandemie en was in heel Europa te zien. In 2020 was het aantal vluchten 119.000, in 2021 was dat aantal verdrievoudigd naar 350.000 vluchten. In 2022 steeg dat aantal met nog eens 64 procent.
'Sky High'
Bij vier verschillende bedrijven die gevestigd zijn bij Eindhoven Airport kun je tegenwoordig een privéjet huren. Een van die bedrijven is Global Aviation. Directeur Stephan van den Hurk vertelt in een interview met EenVandaag: "Gek genoeg lag de hele luchtvaart plat tijdens corona, maar onze zaken gingen juist 'sky high'." Hij ziet die stijging ook komen door de enorme vertragingen die er tijdens het hoogseizoen waren. Voor een privéjet hoef je niet te wachten, de reizigers hebben daar zelfs hun eigen terminal.
Volgens Eindhoven Airport is het aantal vluchten met privéjets echter al enkele jaren hetzelfde. "Wij hebben voor kleine vluchten en business vluchten een gelimiteerd aantal van 1560 slots per kalenderjaar, dat zijn periodes waarop zo'n vliegtuig mag opstijgen of landen. Dat is echt het maximum en dat aantal is al jaren hetzelfde. Wat wel zo is, is dat de vraag naar dit soort vluchten flink is toegenomen, vooral tijdens corona."
Vervuilend
Greenpeace ziet graag een verbod op privévluchten. Dat is namelijk volgens de organisatie Transport & Environment per persoon zo’n vijf tot veertien keer vervuilender dan een commerciële vlucht. De meeste vluchten zijn daarnaast ook korte vluchten naar bijvoorbeeld Londen of Parijs, plekken die goed bereikbaar zijn met de trein, een vervoermiddel dat vijftig keer minder vervuilend is dan de privéjet. Eindhoven Aiport is niet van plan om op korte termijn gehoord te geven aan zo'n verbod.
Laat je reactie achter