Studio040 | Alain Heeren

Open brief van bestuur Studio040 aan burgemeester Boelhouwer

Onderstaande brief heeft het bestuur van Studio040 (Stichting Omroep Eindhoven e.o.) woensdag gestuurd naar burgemeester Boelhouwer van Waalre.

Gemeente Waalre

t.a.v. de burgemeester, dr. A.J.W. Boelhouwer

Koningin Julianalaan 19

5582 JV WAALRE

Betreft: Open brief n.a.v. recente opmerkingen in media

Eindhoven, 2 juni 2021

Geachte heer Boelhouwer,

Het bestuur van Studio040 heeft kennisgenomen van de berichtgeving in de lokale/regionale media waarin uw woordvoerder aangeeft “De burgemeester wil het gesprek graag voeren met een onafhankelijke gespreksleider zonder banden met lokale media en dus Waalre”. Deze stelling herhaalt u in uw brief aan de fractievoorzitters: “Er is met reden gekozen voor een besloten bijeenkomst, en ik heb mijn twijfels of een bestuurslid van een lokale omroep in dat geval de meest voor de hand liggende invulling kan geven.” Dit naar aanleiding van het afwijzen van onze collega-bestuurder Jos Tielen als gespreksleider.

Graag wijzen wij u erop dat Studio040, net als alle publieke lokale omroepen, ontstaan is op initiatief van de overheid, in belangrijke mate gefinancierd wordt door de overheid (zo ook Eindhoven en uw eigen gemeente Waalre) en zich moet houden aan de Mediawet, met strenge regels m.b.t. tot journalistieke onafhankelijkheid. U als bezoldigd burgemeester en wij als onbezoldigde bestuursleden van Studio 040 zijn allen werkzaam in het publieke domein, actief ten dienste van de samenleving.

Wij hebben geen mening over welke werkzaamheden Jos Tielen in zijn andere functies verricht, en hoe hij deze uitvoert. Waar wij wel een mening over hebben is het feit dat u de bestuurlijke integriteit inzake het scheiden van redactie en bestuur van collega Tielen in twijfel trekt en daarmee de bestuurlijke integriteit van het voltallige Studio040 bestuur.

Wij willen er met klem op wijzen dat de scheiding van bestuurlijke taken en redactioneel werk een basis is voor de onafhankelijke en operationele gang van zaken bij een publieke omroep. Een taak die wij dagelijks bewaken en waar wij uiterst zuiver en zorgvuldig in zijn.

Het stoort ons uitermate dat u in deze zo lichtzinnig opereert. Wij mogen slechts hopen dat uw afwijzing van collega Tielen niets te maken heeft met het recentelijke verschil van inzicht betreffende een in uw ogen onwelgevallige berichtgeving door onze redactie, waarbij u onze directeur / hoofdredacteur tevergeefs onder druk zette om een journalistiek verhaal op de website te verwijderen.

Wij hadden van een burgemeester meer inzicht en zorgvuldigheid verwacht.

Hoogachtend,

Bestuur Studio040:

• Frank Kaptein (voorzitter)

• Jos Tielen

• Eva Muller

• Bert-Jan Woertman

• Thijs Franssen

Laat je reactie achter

advertentie Banner Bos & Slegers
OPROEP POLITIE

OPROEP POLITIE

Schennispleger actief in Eindhoven

In en rond Eindhoven is de afgelopen dagen een schennispleger actief. Er zijn meerdere meldingen binnengekomen bij de politie.

PvdD wil opheldering over miljoenenlening voor betere terminal Eindhoven Airport
LUCHTHAVEN

Het Eindhovense stadsbestuur zou in actie moeten komen om een enorme geldlening voor het verbeteren van de terminal van Eindhoven Airport tegen te houden. Dat stelt de Partij voor de Dieren. De oppositiefractie wil opheldering over de kwestie.

Toch geen huurverhoging voor bewoners Jagershoef na protest
STIJGENDE KOSTEN

Toch geen huurverhoging voor bewoners Jagershoef na protest

Bewoners van de Eindhovense wijk Jagershoef hoeven toch geen huurverhoging te betalen. Eerder stapten de bewoners naar corporatie Woonbedrijf, uit protest tegen de stijgende kosten.

Stadspolitiek kritisch over miljoenen die niet terechtkomen bij kwetsbare inwoners
GEMEENTERAAD

Eindhoven heeft het financiële huishoudboekje weliswaar weer goed op orde, toch merken veel kwetsbare inwoners daar weinig van. Ook komt veel geld dat voor deze mensen is bestemd, niet bij hen terecht. Dat was dinsdagavond de kritiek van diverse partijen in de gemeenteraad.

Joep Verbugt gaat na 16 jaar bij het GGzE met pensioen: ‘Trots op wat we hebben bereikt’
GEZONDHEIDSZORG

Joep Verbugt ging op 1 juli met pensioen na 16 jaar directeur te zijn geweest van de GGzE. Met Studio040 kijkt de Limburger terug op zijn loopbaan en zijn vakgebied: mentale gezondheidszorg.

Brandweer rukt uit na gaslek aan de Sonseweg

Bij het klussen in de keuken van een appartement aan de Sonseweg, heeft de bewoner een gasleiding geraakt.

advertentie Banner Bos & Slegers
GEMEENTERAAD