Een ven in de Stiphoutse Bossen Chris Vieveen | CC BY-SA 3.0 | https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=7908136

Inwoners Nuenen bezorgd om ‘randweg oost’

Inwoners van Nuenen-Oost maken zich zorgen over de mogelijke komst van een nieuwe weg door het bosgebied ten oosten van het dorp, om de verkeersproblemen in en om de gemeente aan te pakken.

Die problemen zijn geenszins nieuw. Nuenen wordt door verkeer vanuit Laarbeek en Beek en Donk gebruikt om richting Eindhoven te rijden, wat voor veel verkeersoverlast in de gemeente zorgt.

Om die verkeersoverlast het hoofd te bieden wil de gemeente een aantal mogelijkheden onderzoeken. Eén daarvan is de Oostelijke Randweg. Die zou vanaf Gerwen naar een nieuwe aansluiting op  de snelweg A270 moeten gaan lopen. Een optie die volgens omwonenden rampzalig zou zijn. Daarom werd de stichting Belangen Nuenen-Oost (BNO) opgericht, de stichting wil dat de optie Randweg Oost van tafel gaat.

Stiphoutse bossen
“Er zijn namelijk twee natuurgebieden in Nuenen”, zegt BNO-voorzitter Dieter Fraikin. “De grootste daarvan is de Stiphoutse Bossen, een natuurgebied waarvan veel Nuenenaren gebruik maken. De randweg zou er dwars doorheen lopen. Ook zou het voor de biodiversiteit in het bos een slechte zaak zijn. Bovendien zou de randweg helemaal geen logische optie zijn voor doorgaand verkeer, de verkeersdruk in het dorp zou er maar in geringe mate door afnemen”, laat Fraikin weten.

Daarbij laat Fraikin weten dat de verkeersdruk in Nuenen een regionaal probleem is, waar de gemeente een lokale oplossing voor moet zien te vinden. “Dat werkt niet. Het heeft te maken met de bredere mobiliteit in de regio, niet alleen in Nuenen, maar het is wel de gemeente Nuenen en haar inwoners die met het probleem worden opgezadeld. Aanleg van de ruit was een betere oplossing geweest, maar die is zowel door de lokale politiek als door de provincie afgeschoten.”

‘Kritische geluiden niet gehoord’
Daarom maakt Fraikin zich zorgen over de randweg, dat slechts één van de drie opties is die onderzocht word. “Ik ben samen met drie andere leden van BNO ook actief in de werkgroep die vanuit de gemeente in het leven is geroepen voor het verkeersvraagstuk, in het kader van burgerparticipatie. Maar kritische geluiden vanuit de werkgroep worden niet gehoord.”

“Alleen suggesties en opmerkingen die passen bij de zienswijze van provincie en gemeente worden meegenomen”, zegt Fraikin. “Daarom hebben we ook twee WOB-verzoeken (wet openbaar bestuur) ingediend. We willen in zien of er van te voren al afspraken zijn gemaakt over de randweg, dat vermoeden leeft namelijk", aldus Fraikin.

Laat je reactie achter