Studio040

Eindhoven trekt stekker uit Bravoflex

Gemeente Eindhoven en provincie Noord-Brabant stoppen aan het eind van het jaar met de OV-pilot ‘Bravoflex’.

Bravoflex was een experiment bedoeld als aanvulling op het bestaande OV-netwerk. Minibusjes kunnen op bestelling worden afgeroepen. Reizigers konden ze bij één halte bestellen en bij een andere halte naar keuze worden afgezet.

In 2019 werd al bekend dat veel minder mensen van de dienst gebruik maakten dan de gemeente en vervoerder Hermes hadden gehoopt. De gemeente laat weten dat het aantal gebruikers in november 2019, veertig mensen per dag bedroeg. Drie maanden later, in februari 2020 waren het er zestig.

Kosten
De kosten van het project stond echter niet in verhouding met wat het opleverde. Omdat het systeem werkt op persoonlijke aanvraag bleek het moeilijk om per rit meerdere mensen te vervoeren. Daardoor besluiten de betrokken partijen, gemeente en provincie, aan het eind van het jaar de stekker uit het project te trekken.

Behalve in Eindhoven is Bravoflex ook uitgerold in Veldhoven en Waalre. Ook in die gemeenten stopt het systeem aan het eind van het jaar. 

WMO-vervoer
Wel wordt er nog gekeken naar een integratie van het systeem voor WMO-vervoer. Dat is het vervoersysteem van regiotaxi’s waar ouderen en mensen met een beperking vaak gebruik van maken.  

Kritiek
De Eindhovense gemeenteraad uitte meerdere malen kritiek op Bravoflex. Zo vinden diverse fracties dat de flexibele busdiensten hebben geleid tot oneerlijke concurrentie. Hermes wees die kritiek van de hand.

Laat je reactie achter