Studio040| Pleun Groenendaal

Gemeente Geldrop-Mierlo schiet ondernemers te hulp

De gemeente Geldrop-Mierlo gaat lokale ondernemers extra ondersteunen tijdens de coronacrisis. Zo wordt er maximaal 50.000 euro aan extra subsidie verleend, worden winkeliers attent gemaakt op de mogelijkheid om uitstel van betaling aan te vragen en mogen terrassen, zodra de horeca weer open is, zo ruim worden opgezet als in de zomer van 2020 is afgesproken.

Een brandbrief van het Centrummanagement Geldrop, een e-mail van Centrum- en Lintenmanagement Mierlo en signalen van ondernemers hebben de gemeente doen besluiten dat extra hulp noodzakelijk is. Daarom zijn de maatregelen in het leven geroepen om winkeliers die getroffen worden door de coronamaatregelen te ondersteunen.

Dit wordt aan de ene kant gedaan door extra subsidie te verlenen. In 2020 heeft Geldrop-Mierlo namelijk geld ontvangen van het Rijk, maar dit is nog niet opgemaakt. Die 50.000 euro, waarvan 35.000 naar Geldrop gaat en 15.000 naar Mierlo, kan naar eigen inzicht worden verdeeld door het centrummanagement, maar wel moet in oktober 2021 worden verantwoord hoe het geld is besteed. Ook gaat de Dienst Dommelvallei inwoners en ondernemers er extra attent op maken - door middel van een brief - dat uitstel van betaling of een betalingsregeling kan worden aangevraagd. 

Terrassen
Behalve financiële ondersteuning wil de gemeente ook op andere manieren te hulp schieten. Geldrop-Mierlo heeft toestemming gegeven om de terrassen weer zo ruim op te zetten als in de zomer van 2020 is afgesproken, zodra de horeca weer open mag. Deze maatregel blijft van kracht tot 31 december 2021 en moet zorgen dat horecaondernemers extra omzet kunnen draaien. Ook gaat de gemeente ondernemingen voorzien van tijdelijke voorzieningen, bijvoorbeeld overkappingen en markeringen voor looproutes, om de huidige situatie in goede banen te leiden. 

'Koop Lokaal'
Ondernemers zijn momenteel aangewezen op de verkoop van hun producten of diensten via hun website, ophalen en winkelen op afspraak. Hierdoor lopen lokale winkeliers het risico dat mensen eerder bij de grote ketens gaan bestellen. Daarom gaan de  ondernemersverenigingen en Stichting Villagemarketing de marketingcampagne 'Koop Lokaal' faciliteren. Deze campagne wordt ondersteund door de gemeente via borden, publicaties in weekbladen en sociale media met als doel dat de inwoners lokaal gaan kopen.

Laat je reactie achter