Studio040

Eindhovenseweg 'eindelijk' op de schop: 'Dit maakt hartje Aalst weer leefbaar'

Na tientallen jaren discussie wordt er iets gedaan aan de enorme verkeersdrukte op de Eindhovenseweg in Aalst. Met een grondige herinrichting van de weg moet het dorp zijn verlost van lawaai en fijnstof. De gemeenteraad van Waalre stemde daar dinsdagavond mee in.

De weg gaat flink op de schop, met een rijstrook minder, meer groen en ruimte voor fietsers en voetgangers. Ook worden vrachtwagens straks geweerd, zodat die niet meer door het dorp kunnen denderen. De aanpak van de Eindhovenseweg gaat hand in hand met de aanleg van de nieuwe N69, tussen de Belgische grens en Eindhoven. Deze weg moet voorkomen dat het meeste verkeer niet meer dwars door Aalst en Valkenwaard rijden. 

"Rib uit het lijf" 

De gemeenteraad stemde unaniem in met het plan voor de herinrichting. Daarmee komt er groen licht voor een investering van vijftien miljoen euro om de Eindhovenseweg op de schop te nemen. Waalre betaalt drie miljoen, de rest komt van onder meer de provincie en de rijksoverheid. “Een rib uit het lijf voor Waalre”, aldus wethouder Jan van Burgsteden. De gemeenteraad wil daarom met regelmaat op de hoogte worden gehouden over het project, om te voorkomen dat de kosten uit de hand lopen. Van Burgsteden heeft belooft er strak op te zitten, en de lokale politiek actief te informeren over de voortgang.

Maximumsnelheid

De discussie ging dinsdagavond vooral over een aantal wensen die diverse fracties hadden. Zo wilden onder meer ZW14 en D66 dat de Eindhovenseweg een maximumsnelheid krijgt van 30 kilometer per uur. De partijen denken dat daarmee kan dat daarmee voetgangers en fietsers nog meer de ruimte krijgen, en de straat in de nabije toekomst een fijne verblijfsplek kan worden. VVD en CDA hadden daar twijfels over. Immers: er zal behoorlijk wat verkeer over de weg blijven rijden, en met zo’n maximumsnelheid kan er ook een ‘schijnveliigheid’ ontstaan. Van Burgsteden laat nu een onafhankelijk onderzoek uitvoeren, waaruit moet blijken of een 30 kilometerzone realistisch en haalbaar is.

Studio040

Vrachtwagenverbod

Een andere wens vanuit verschillende fracties is een verbod op vrachtwagens. Nu wordt vrachtverkeer over de Eindhovenseweg  ontmoedigd, met borden, de aanleg van de nieuwe N69 en een keerlus tussen Valkenswaard en Waalre. Toch is dat volgens een aantal fracties onvoldoende. Zij willen een strak verbod, dat wordt gehandhaafd met camera’s of boa’s. Van Burgsteden gaat hier naar kijken, maar attendeerde de partijen er wel op dat ‘hier nog geen financiële dekking voor is’. 

Laat je reactie achter