TU/e

Eindhoven spil in ontwikkeling elektrische luchtvaart

In een uur van Eindhoven naar Bremen. Dat moet over niet al te lange tijd mogelijk worden met elektrische vliegtuigen. Dat heeft Power Up bekend gemaakt, een samenwerking tussen Eindhoven Airport, Schiphol Group en de luchthavens van Rotterdam en Groningen.

De aanleiding van de samenwerking is een haalbaarheidsstudie die werd gedaan vanuit Eindhoven. De ambitie is om in 2026 binnen Nederland elektrische vluchten van de grond te krijgen. Uiteindelijk moet met elektrische vliegtuigen een Europees netwerk aangelegd worden die verschillende Europese regio’s beter met elkaar verbinden.

“We hebben de studie gestart vanuit Eindhoven”, zegt Roel Hellemons, CEO van Eindhoven Aiport. “Vanuit Eindhoven Aiport, Brainport Development en de TU/e. Het biedt kansen voor de regio. Bijvoorbeeld voor de automotive sector, op het gebied van batterijontwikkeling en oplaadapparatuur." Behalve in Eindhoven wordt ook vanuit Rotterdam en Groningen gewerkt om elektrisch vliegen mogelijk te maken. Zo wordt in Groningen gewerkt aan het vliegen met waterstof als brandstof.

Technologische uitdagingen
Om elektrisch vliegen mogelijk te maken moeten nog de nodige technologische uitdagingen overwonnen worden. Maar de betrokken partijen hebben er vertrouwen in dat dat gaat gebeuren. 

Met kleine vliegtuigen die ongeveer tien tot twintig passagiers kunnen vervoeren, moet elektrisch vliegen bovendien betaalbaar worden. Ook omdat elektrisch vliegen in potentie veel goedkoper is dan vliegen op kerosine. De partijen gaan zowel vliegen op oplaadbare batterijen onderzoeken als vliegen op waterstof en combinaties van die twee. Daarbij moet elektrisch vliegen vooral qua reistijd mooie verbeteringen bieden ten opzichte van bijvoorbeeld treinverkeer.

Eindhoven - Bremen
“Een verbinding tussen Eindhoven en Bremen zou bijvoorbeeld van toegevoegde waarde zijn", zegt Gerben Broekema van M3 Consultants die de haalbaarheidsstudie uitvoerde. "Vanuit Eindhoven zou je binnen een uur naar Bremen kunnen vliegen. Zo’n vlucht zou naar schatting zo’n 80 tot 100 euro kosten. Die is niet heel goedkoop, maar voor de zakelijke markt wel interessant, vooral omdat er veel tijdwinst wordt geboekt. Als je per trein naar Bremen wilt ben je al gauw vijf uur kwijt, waarna je ook een overnachting moet boeken. Als je maar een uur kwijt bent, is dat een aanzienlijk verschil. Bovendien zal naarmate de markt voor elektrisch vliegen groeit,  ook de prijs dalen.”

Studententeam Falcon Aviation
In Eindhoven is al langer interesse om stappen te maken op het gebied van elektrisch vliegen. Eerder nam Studio040 al een kijkje bij het studententeam Falcon Aviation dat een bestaand vliegtuig ombouwt tot een elektrisch vliegtuig. "Brandon van Schaik, van studententeam Falcon Electric Aviation, is nauw betrokken geweest bij het haalbaarheidsonderzoek", zegt Broekema. "Bij het vraagstuk wat er qua oplaadinfrastructuur nodig is hij nauw betrokken geweest en ook in de vervolgstappen zal hij betrokken blijven."

Laat je reactie achter