DAF'jes populairder dan ooit bij jongeren
Steeds meer jongeren worden lid van de DAF Club. Sinds vorig jaar is het aantal jongerenleden verdubbeld.
In 2021 had de club 61 jongerenleden. Deze maand staat de teller op 111. De oudere leden van de club zijn verbaasd en verrast over de plotselinge aanwas van jonge leden.
Een van de redenen dat jongeren zich aanmelden is het grote DAF Clubmagazijn in Geldrop, dat tot de nok toe is volgepakt met antieke maar ook opgepimpte onderdelen. Alleen als lid kun je daar terecht voor onderdelen. Dat maakt het sleutelen aan een oude DAF een stuk makkelijker en toegankelijker, maar ook de prijs en de techniek spelen een rol. DAF is goedkoper dan andere oldtimers, en de motor zit vaak minder complex in elkaar. Zo kunnen ook jongeren het zich veroorloven om de vierwieler op te pimpen.
De 'jeugd' heeft een aparte afdeling binnen de landelijke DAF Club, die al sinds 1980 bestaat. “We zochten onderling meer contact met elkaar. En zo hebben we het DAF Rainbow Team opgericht”, vertelt de 23-jarige Kevin van den Boom. “Al onze autootjes hebben een andere kleur, net als de regenboog. We vonden Rainbow Team daarom ook een gepaste en leuke naam.“

Kevin van den Boom
Ook Chevy Jansen (19) is sinds 2018 lid van de DAF Club. “Ik was eigenlijk op zoek naar een Amerikaanse oldtimer. Mijn opa en vader zijn allebei fan van die auto’s. Ik ben ook vernoemd naar de Chevrolet. Na mijn zoektocht ben ik tot de conclusie gekomen dat ze toch te duur waren. De DAF was wél betaalbaar. Uiteindelijk had ik hier onderdelen voor nodig en die hadden ze bij de DAF Club. Ik meldde me aan en binnen twee weken had ik de onderdelen.”
Het moet wel veilig blijven. Daarom is mijn DAF helaas niet meer origineel
Chevy Jansen
De techniek van de DAF is erg simpel en zo kan er ook makkelijk aan gesleuteld worden. “Ik probeer de auto zoveel mogelijk in de originele staat te houden, maar het moet wel veilig blijven. Daarom is de mijne niet meer origineel”, aldus Chevy.
DAF komt oorspronkelijk uit Eindhoven en is bedacht door de broers Hub en Wim van Doorne. In eerste instantie maakten ze opleggers en aanhangwagens. In 1934 werd de naam veranderd in Van Doorne's Aanhangwagen Fabriek, ofwel D.A.F.. Begin jaren 70 had DAF het zwaar als zelfstandig producent van zowel personenauto's als vrachtwagens en kreeg het advies om deze takken te splitsen. In Volvo vond DAF een koper die in 1975 de personenauto-tak overkocht.
Laat je reactie achter