DAF blikt terug op een uitstekend jaar
DAF heeft een goed jaar achter de rug. In 2021 werden er 60.000 trucks gemaakt en had DAF een marktaandeel van 15,9 procent. Volgens de directeur, Harry Wolters, is dit mede te danken aan een sterke economie.
In 2020 werden er 46.600 vrachtwagens gemaakt. Volgens DAF werd het aantal producties dit jaar niet bepaald door de vraag naar trucks, maar door de hoeveelheid beschikbare chips en andere onderdelen. De vraag was er namelijk voldoende dankzij het krachtig herstel van de economie, maar door de coronacrisis kwam de levering van nodige producten in het gedrang.
Absolute hoogtepunten
Wat ook bij droeg aan de grote productie van trucks, was de nieuwe generatie DAF XF, XG en XG+, vrachtwagens voor lange afstanden. Deze nieuwe modellen werden uitgeroepen tot ‘International Truck of the Year 2022’. Dat zou zijn gebeurt door verbetering van efficiëntie, veiligheid en comfort. Ook won DAF de ‘Truck Innovation Award 2022' voor de DAF XF H2 concept-truck die een waterstof-verbrandingsmotor heeft.
Marktleider in zes Europese landen
In 2020 was het marktaandeel van DAF in Europa 16,3 procent in het zware segment. Het zware segment bestaat uit vrachtwagens die geschikt zijn voor meer dan 16 ton aan gewicht. In 2021 liep dat terug naar 15,9 procent, maar het marktaandeel in het lichte segment is wel toegenomen. Voorheen 9,5 procent en nu 10,1 procent.
Net als voorafgaande jaren is DAF de koploper bij de fabrikanten voor vrachtwagens in Nederland, maar ook in het Verenigd Koninkrijk, Polen, Hongarije, Bulgarije en Portugal. Buiten de Europese Unie verkocht DAF 8.600 trucks, tegen 5.900 een jaar eerder.
Paccar
De ontwikkelingen bij DAF zijn ook terug te zijn bij het Amerikaanse moederbedrijf Paccar. Het bedrijf liet eerder weten in 2021 een jaaromzet van bijna 5 miljard dollar te hebben gedraaid. De winst die Paccar vorig jaar maakte, bedroeg 1,1 miljard dollar.
Laat je reactie achter