Bierviltje wijst jongeren richting teststraat
Juist nu de corona-teststraten de drukte nauwelijks nog aankunnen, start GGD Brabant een campagne die de wachtrij er mogelijk alleen maar langer op maakt. Al denkt de doelgroep daar zelf anders over.
De GGD roept jongeren via bierviltjes op om zich bij twijfel te laten testen. "We wilden nu eens niet dat wijzende vingertje zijn dat ze vertelt wat ze allemaal fout doen", legt directeur Ellis Jeurissen van de GGD uit. "Vandaar deze ludieke actie, om ze alert te maken op klachten. Dan moet je bij deze groep toch een andere toon aanslaan. Ja, het is vol bij de teststraten, maar dat kan morgen zomaar anders zijn."
Van alle kanten krijgen jongeren dezelfde boodschap over zich heen de laatste tijd: ze slaan de coronaregels in de wind, kruipen tegen elkaar aan waar het kan en vormen zo hét besmettingsgevaar in de samenleving. De jongste coronamaatregelen waren dan ook vooral op hen gericht. Discotheken, nachtclubs, festivals en andere locaties waar jongeren samenkomen, blijven op slot de komende tijd. Van horeca-ondernemers wordt verwacht als een agent op te treden tegen eenieder die de teugels laat vieren. Jeurissen: "We wilden met deze actie ook die ondernemers een hart onder de riem steken."
Onverschillig
Of de actie aanslaat, valt te bezien. Veel jongeren haalden vrijdag hun schouders op over de viltjes. "Ik verwacht niet dat het veel effect heeft", zegt een student op de Markt. "Daar zijn ze te eigenwijs voor. Ze zullen er hun bier op zetten en de spot mee drijven. Jongeren willen ontspannen op het terras, niet met die teststraat bezig zijn." De GGD verwacht zelf ook niet dat de jongeren zich bij het zien van de viltjes massaal bij de teststraten gaan melden. "Maar we willen ook niet dat jongeren die hoesten en proesten op stap gaan. Daar willen we ze nog eens goed van bewust maken."
Laat je reactie achter